Miło nam poinformować, że Polskie Towarzystwo Fotowoltaiki w okresie od 01.09.2016 rok do 31.08.2019 rok uczestniczyło w realizacji projektu pt. „Training and certification model for photovoltaic trainers with the use of ECVET system (EU-PV-Trainer)” (numer projektu 2016-1-PL01-KA202-026279) finansowanego ze środków pomocowych Programu Erasmus+.
W skład konsorcjum realizującego projekt wchodziły następujące instytucje:
- Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy (obecnie: Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Technologii Eksploatacji), Radom, Polska – koordynator projektu,
- EDICT Ltd., Nikozja, Cypr,
- Universitatea Dunarea De Jos Din Galati, Rumunia
- Fundación Equipo Humano, Walencja, Hiszpania,
- Stowarzyszenie Elektryków Polskich Oddział Radomski, Radom, Polska,
- Polskie Towarzystwo Fotowoltaiki, Warszawa, Polska.
Celem głównym projektu było podjęcie działań ukierunkowanych na poprawę jakości kształcenia i szkolenia przyszłych instalatorów systemów fotowoltaicznych (PV) poprzez wyrównanie i podniesienie jakości przygotowania zawodowego trenerów PV prowadzących zajęcia teoretyczne i praktyczne, z uwzględnieniem wytycznych zawartych w instrumentach UE, w szczególności: Europejskiej Ramy Kwalifikacji, Krajowych Ram Kwalifikacji, Europejskiego Systemu Transferu Punktów w kształceniu i szkoleniu zawodowym i wymagań obowiązujących w krajach partnerskich.
Cele szczegółowe projektu uwzględniały podwyższenie jakości szkoleń zawodowych instalatorów systemów fotowoltaicznych poprzez:
- uznawanie efektów uczenia się (pozaformalnego i nieformalnego) edukatorów osób dorosłych prowadzących zajęcia teoretyczne i praktyczne dla instalatorów systemów fotowoltaicznych;
- budowę kursu blended learning, jako nowej technologii do osiągnięcia szerszego zasięgu i lepszych efektów nauczania;
- opracowanie programu szkolenia modułowego łączącego teorie z praktyką i pakietów edukacyjnych na bazie analizy procesu pracy (wykonywanych zadań zawodowych, wymaganych do ich wykonania umiejętności, wiedzy i kompetencji) trenera-szkoleniowca w obszarze fotowoltaiki opisanych poprzez standard kompetencji zawodowych;
- rozwój kompetencji zawodowych edukatorów osób dorosłych prowadzących zajęcia teoretyczne i praktyczne dla instalatorów systemów fotowoltaiki o kompetencje trenerskie oraz zawodowe związane z fotowoltaiką uzupełnione o posługiwanie się językiem obcym zawodowym;
- podniesienie kompetencji edukatorów osób dorosłych prowadzących zajęcia teoretyczne i praktyczne dla instalatorów systemów fotowoltaiki skutkuje podwyższeniem poziomu ich konkurencyjności na rynku pracy oraz zwiększeniem szans na zatrudnienie (w przypadku bezrobotnych lub poszukujących pracy) lub utrzymanie zatrudnienia.
W ramach projektu EU-PV-Trainer przewidziano realizację poniższych 8 zadań (rezultatów intelektualnych):
- Przeprowadzenie pogłębionej diagnozy wymagań kompetencyjnych dla trenera prowadzącego szkolenie teoretyczne i praktyczne w dziedzinie fotowoltaiki (trener PV) oraz wypracowanie wspólnej metodologii opracowania opisu/standardu kompetencji zawodowych dla trenera PV.
- Opracowanie opisu/standard kompetencji zawodowych trenera PV.
- Stworzenie modułowego programu kształcenia dla trenera PV z odniesieniem się do wymagań ECVET.
- Opracowanie zestawu pakietów edukacyjnych wspomagających na szkoleniach stacjonarnych doskonalenie kompetencji trenerów PV.
- Opracowanie obudowy elearningowych dla treści kształcenia, które trenerzy PV mogliby samodzielnie uzupełnić.
- Stworzenie zestawu testów do diagnozowania luk kompetencyjnych trenerów PV umożliwiających z jednej strony uwzględnienie posiadanej wiedzy, umiejętności przez potencjalnego uczestnika szkolenia a z drugiej strony – indywidualizację jego procesu uczenia się.
- Wypracowanie modelu certyfikacji środowiskowej trenera PV z uwzględnieniem wymagań normy EN ISO 17024:2012 Ocena zgodności. Ogólne wymagania dotyczące jednostek prowadzących certyfikację osób.
- Opracowanie publikacji ukazującej dobre praktyki i rezultaty projektu.
Biorąc pod uwagę międzynarodową specyfikę partnerstwa, w ramach projektu przyjęto zasadę, że realizacja każdego z zadań poprzedzona była wypracowaniem wspólnych założeń metodologicznych z uwzględnieniem z jednej strony wytycznych UE (EQF, ECVET, EQAVET), a z drugiej specyfiki każdego z krajów partnerskich (w tym m.in. Krajowych Ram Kwalifikacji).
Każdy z partnerów biorących udział w projekcie, uczestniczył w realizacji wszystkich powyżej wyszczególnionych zadań.
Polskie Towarzystwo Fotowoltaiki koordynowało pracę związane z realizacją zadania „Wypracowanie modelu certyfikacji środowiskowej trenera PV z uwzględnieniem wymagań normy EN ISO 17024:2012”, w ramach którego opracowano:
- Metodologię przeprowadzenia badań.
- Raport z badań systemów certyfikacji i walidacji kompetencji trenerów fotowoltaicznych w krajach partnerskich.
- Model certyfikacji kompetencji trenera fotowoltaicznego
- Rekomendacje dla krajowych organizacji / instytucji odpowiedzialnych za obszar fotowoltaiki w krajach partnerskich UE.
Efekty prac przedstawiono w formie raportu “Development of community certification model for the photovoltaic trainer with regard to the requirements of EN ISO 17024”.
Grupą celową, która może wykorzystywać wypracowane w projekcie rezultaty są osoby prowadzące zajęcia teoretyczne i praktyczne w zakresie fotowoltaiki lub zainteresowane ich prowadzeniem, spełniające wymagania prawne obowiązujące w poszczególnych krajach partnerskich. Mogą to być osoby pracujące lub zagrożone utratą pracy (np. nauczyciele i instruktorzy praktycznej nauki zawodu w szkołach zawodowych, osoby prowadzące zajęcia na kursach zawodowych w placówkach kształcenia ustawicznego, nauczyciele akademiccy), a także osoby poszukujące pracy oraz pracodawcy świadczący usługi z zakresu fotowoltaiki. Z wypracowanych rezultatów mogą skorzystać także przedstawiciele instytucji szkoleniowych, pracodawcy, europejskie i krajowe zrzeszenia pracodawców, stowarzyszania, fundacje, instytucje walidujące i potwierdzające kwalifikacje.
Wypracowane w ramach projektu pt. „Training and certification model for photovoltaic trainers with the use of ECVET system (EU-PV-Trainer)” (numer projektu 2016-1-PL01-KA202-026279) są do pobrania na stronie projektu http://pvtrainer.projectsgallery.eu/pl/rezultaty-intelektualne/
Komentarze zamknięte.