Statut
POBIERZ PDF
STATUT STOWARZYSZENIA
„POLSKIE TOWARZYSTWO FOTOWOLTAIKI”
(tekst jednolity)
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1.
Stowarzyszenie działające na podstawie niniejszego statutu nosi nazwę „Polskie Towarzystwo Fotowoltaiki” i zwane jest dalej “Towarzystwem”. Towarzystwo może używać nazwy skróconej – PTPV.
Towarzystwo działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7.04.1989r. Prawo o Stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001r. nr 79, poz. 855 tekst jednolity z późniejszymi zmianami) oraz niniejszego Statutu.
§ 2.
Terenem działania Towarzystwa jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej, ale dla realizacji swoich celów może prowadzić działalność poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.
§ 3.
Siedzibą Towarzystwa jest miasto stołeczne Warszawa.
§ 4.
Towarzystwo współpracuje z krajowymi, zagranicznymi i międzynarodowymi organizacjami, o tym samym lub podobnym profilu działania.
§ 5.
Działalność Towarzystwa opiera się na pracy społecznej członków. Przewiduje się możliwość etatowego zatrudniania pracowników dla prowadzenia działalności statutowej i organizacyjnej.
§ 6.
Towarzystwo może używać pieczęci i oznak, zgodnie z obowiązującymi w tym względzie przepisami.
§ 7.
Towarzystwo powołuje się na czas nieograniczony.
Rozdział II
Cele i formy działania Towarzystwa
§ 8.
Celem Towarzystwa jest:
-
promowanie wykorzystania słonecznej energii elektrycznej (fotowoltaiki – PV), jako realnego, niezawodnego i ekonomicznego źródła energii,
-
doprowadzenie do wzrostu udziału fotowoltaiki w bilansie energetycznym Polski i poprawy stanu środowiska naturalnego,
-
wprowadzanie fotowoltaiki do głównego nurtu badań naukowych i rozwoju technologicznego oraz zapewnienie jej znaczącego udziału w życiu gospodarczym kraju.
§ 9.
Towarzystwo realizuje swoje cele poprzez:
1) kierowanie i stymulację badań i rozwoju naukowo-technicznego oraz działalność demonstracyjną,
2) formułowanie planów rozwoju fotowoltaiki,
3) edukację i organizację szkoleń,
4) organizowanie spotkań ekspertów, warsztatów, sympozjów, konferencji, targów i wystaw oraz rozpowszechnianie informacji na temat PV,
5) rozwijanie współpracy z instytucjami naukowymi, oświatowymi i zakładami przemysłowymi w kraju i za granicą,
6) organizacyjne i rzeczowe wspieranie inicjatyw i przedsięwzięć zbieżnych z celami Towarzystwa.
§ 10.
1. Towarzystwo może prowadzić działalność gospodarczą przeznaczoną dla zdobywania funduszy na działalność statutową. 2. Działalność gospodarcza prowadzona będzie w szczególności w zakresie:
a. Pozostałe badania i analizy techniczne, PKD71.20.B
b. Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych, PKD72.19
c.Działalność w zakresie architektury i inżynierii oraz związane z nią doradztwo techniczne, PKD71.1
d. Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana, PKD74.9
e. Pozostałe drukowanie, PKD18.12
f. Działalność usługowa związana z przygotowywaniem do druku, PKD18.13
g. Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet, PKD47.91.Z
h. Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami, PKD47.99.Z
i. Wydawanie książek, PKD58.11
j. Wydawanie wykazów oraz list, PKD58.12
k. Wydawanie czasopism i pozostałych periodyków, PKD58.14
l. Działalność usługowa w zakresie informacji, PKD63
m. Badanie rynku i opinii publicznej, PKD73.2
n. Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów, PKD82.30
o. Pozostała działalność wspomagająca prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowana, PKD82.99.Z
p. Pozaszkolne formy edukacji, PKD85.5
q. Działalność wspomagająca edukację, PKD85.6
r. Działalność organizacji profesjonalnych, PKD94.12
Rozdział III
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 11.
Członkowie Towarzystwa dzielą się na:
- członków zwyczajnych,
- członków wspierających,
- członków honorowych.
§ 12.
Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Towarzystwa,
§ 13.
1. Członkiem zwyczajnym może być osoba fizyczna, mająca pełną zdolność do czynności prawnych, pragnąca urzeczywistniać cele Towarzystwa.
2. Przyjęcia w poczet członków zwyczajnych dokonuje Zarząd uchwałą podjętą w ciągu dwóch miesięcy od daty złożenia deklaracji zawierającej rekomendację dwóch członków zwyczajnych. Zainteresowany winien być zawiadomiony na piśmie w ciągu 15 dni od daty podjęcia uchwały. W razie odmowy przyjęcia na członka zwyczajnego, zainteresowany ma prawo w terminie jednego miesiąca od daty jej doręczenia złożyć na ręce Zarządu odwołanie do Walnego Zebrania. Zebranie rozpatruje odwołanie w czasie najbliższych obrad. Stanowisko Walnego Zebrania jest ostateczne.
3. Członek zwyczajny ma prawo:
- wybierać i być wybieranym do władz Towarzystwa,
- zgłaszać wnioski w sprawach związanych z działalnością Towarzystwa,
- korzystać z pomocy i zaplecza Towarzystwa w podejmowanych działaniach zgodnych z jego celami statutowymi.
4. Członek zwyczajny ma obowiązek:
- przestrzegania postanowień statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa,
- regularnego opłacania składek członkowskich i ewentualnych świadczeń na rzecz Towarzystwa ustanowionych przez jego władze,
- aktywnego uczestniczenia w realizacji celów Towarzystwa i wspomagania jego działalności statutowej w sposób uprzednio uzgodniony z Zarządem Towarzystwa.
§ 14.
- Członkiem honorowym Towarzystwa może zostać osoba fizyczna szczególnie zasłużona dla rozwoju idei Towarzystwa.
-
Godność członka honorowego nadaje Walne Zgromadzenie na wniosek Zarządu Towarzystwa. Członek honorowy ma wszystkie prawa członka zwyczajnego Towarzystwa. Członek honorowy ma obowiązek przestrzegania Statutu i uchwał władz Towarzystwa.
§ 15.
-
Członkiem wspierającym Towarzystwa może zostać osoba prawna lub fizyczna uznająca cele Towarzystwa, która chce wspomagać jego działalność statutową.
-
Przyjęcia na członka wspierającego dokonuje Zarząd Towarzystwa uchwałą podjętą na podstawie podpisanej deklaracji. Członek wspierający ma prawo z głosem doradczym brać udział w pracach Towarzystwa, zgłaszać do władz Towarzystwa wnioski i postulaty dotyczące podejmowanych przez Towarzystwo zadań. Członkowi wspierającemu przysługuje na Walnym Zebraniu członków Towarzystwa jedynie głos doradczy.
-
Członek wspierający jest zobowiązany do terminowego wywiązywania się z deklarowanych świadczeń zaakceptowanych w uchwale Zarządu i przestrzegania ustaleń zawartych w podpisanej deklaracji, w szczególności członek wspierający zobowiązuje się do przestrzegania Statutu i uchwał władz Towarzystwa.
-
Członek wspierający nie ma prawa wybierać i być wybieranym do władz Towarzystwa.
§ 16.
- Ustanie członkowstwa następuje poprzez uchwałę Zarządu o skreśleniu z listy członków lub wykluczeniu członka.
- Skreślenie z listy członków może nastąpić w przypadku:
a. dobrowolnego wystąpienia z Towarzystwa,
b. zalegania z opłatą składek członkowskich przez członków zwyczajnych za dwa okresy,
c. śmierci członka, likwidacji albo rozwiązania osoby prawnej, będącej członkiem wspierającym,
d. niewywiązania się w terminie z deklarowanych świadczeń przez członków wspierających.
3. Wykluczenie członka następuje w przypadku:
a. działania na szkodę Towarzystwa,
b. naruszania postanowień statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa,
c. popełnienia czynu hańbiącego.
4. Od uchwał Zarządu o skreśleniu lub wykluczeniu przysługuje członkom odwołanie do Walnego Zgromadzenia w terminie 14 dni od dnia doręczenia uchwały na piśmie.
Rozdział IV
Władze Towarzystwa
§ 17
Władzami Towarzystwa są: 1. Walne Zebranie członków Towarzystwa, zwane dalej “Walnym Zebraniem” 2. Zarząd Towarzystwa, zwany dalej “Zarządem”, 3. Komisja Rewizyjna.
§ 18.
Kadencja władz Towarzystwa trwa 4 lata.
§ 19.
W przypadku zmniejszenia się liczby obieralnych członków władz w trakcie trwania kadencji, Zarząd zwołuje Walne Zebranie w celu odbycia wyborów uzupełniających.
§ 20.
1. Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Towarzystwa. Walne Zebrania Członków mogą być:
a. zwyczajne,
b. nadzwyczajne.
2. O terminie Zwyczajnego i Nadzwyczajnego Walnego Zebrania wraz z proponowanym porządkiem obrad Zarząd zawiadamia członków pisemnie na 20 dni przed terminem obrad.
3. Zwyczajne Walne Zebranie jest zwoływane raz na rok przez Zarząd Towarzystwa. 4. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwoływane jest przez Zarząd:
a. z inicjatywy Zarządu,
b. na wniosek Komisji Rewizyjnej,
c. na pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych.
5. Uchwały Zwyczajnego i Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków są podejmowane w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej ponad1/2 ogólnej liczby członków zwyczajnych. W przypadku równego rozłożenia głosów w trakcie głosowania, decyduje głos przewodniczącego Walnego Zebrania.
6. Wybory do Władz Towarzystwa odbywają się w głosowaniu tajnym w obecności co najmniej ponad ½ ogólnej liczby członków zwyczajnych.
7. W razie braku quorum otwarcie Walnego Zebrania następuje w drugim terminie, a jego ważność nie jest zdeterminowana ilością obecnych na nim członków zwyczajnych.
8. Walne Zebranie członków:
a. ustala kierunki i program działania Towarzystwa,
b. rozpatruje i zatwierdza sprawozdania Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
c. decyduje w sprawie udzielania absolutorium Zarządowi,
d. wybiera Prezesa Zarządu, Zarząd i Komisję Rewizyjną,
e. uchwala zmiany statutu Towarzystwa,
f. zatwierdza regulaminy Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
g. podejmuje uchwałę o rozwiązaniu Towarzystwa oraz o przeznaczeniu jego majątku,
h. rozpatruje odwołania od uchwał Zarządu,
i. nadaje tytuły członka honorowego Towarzystwa,
j. ustala wysokość składek członkowskich członków zwyczajnych,
k. podejmuje inne decyzje przewidziane w niniejszym Statucie.
§ 21
1. Zarząd kieruje całokształtem działalności Towarzystwa zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania, reprezentuje je na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność za swoją pracę przed Walnym Zebraniem.
2. Zarząd składa się minimum z 5 osób (w tym Prezesa). Na pierwszym posiedzeniu Zarząd może ze swego grona wybrać dwóch wiceprezesów, sekretarza i skarbnika.
3. Uchwały podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej ponad1/2 ogólnej liczby członków Zarządu. W sytuacji równego rozłożenia głosów decyduje głos Prezesa.
4. Szczegółowe uprawnienia, organizację pracy oraz tryb obradowania określa regulamin Zarządu.
5. Zarząd Towarzystwa zbiera się w miarę potrzeb, lecz nie rzadziej niż raz na 3 miesiące.
6. Zarząd Towarzystwa zobowiązany jest do:
a. realizowania zadań statutowych zgodnie z wytycznymi, uchwałami i zaleceniami Walnego Zebrania,
b. uchwalania okresowych planów działalności merytorycznej i finansowej,
c. przedstawiania sprawozdań ze swojej działalności Walnemu Zebraniu,
d. zarządzania majątkiem i podejmowania uchwał w sprawie świadczeń członków wspierających, dotacji, darowizn, spadków, zapisów, środków pochodzących z ofiarności publicznej, dotacji i kontraktów państwowych,
e. ustalania wysokości wynagrodzeń za pracę na rzecz Towarzystwa,
f. innych działań przewidzianych w niniejszym Statucie.
7. Prezes Zarządu zwołuje posiedzenia Zarządu i im przewodniczy. 8. Do realizacji swych zadań Zarząd może powołać Biuro Towarzystwa i jego Dyrektora.
§ 22.
1. Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym Towarzystwa i składa się z 3 osób. 2. Komisja Rewizyjna wybiera ze swego grona przewodniczącego, jego zastępcę i sekretarza. 3. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Towarzystwa. 4. Członkowie Komisji mają prawo:
a. uczestniczyć w zebraniach Zarządu z głosem doradczym,
b. wnioskować o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zebrania.
5. Komisja Rewizyjna działa na podstawie własnego regulaminu. Uchwały Komisji Rewizyjnej podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności wszystkich jej członków.
6. Komisja Rewizyjna ma obowiązek m. in.:
a. kontrolowania co najmniej raz w roku całokształtu działalności Towarzystwa,
b. przedstawiania Zarządowi uwag i wniosków oraz zaleceń pokontrolnych dotyczących działalności statutowej i finansowej Towarzystwa,
c. składania sprawozdań ze swej działalności Walnemu Zebraniu,
d. składania wniosków o udzielanie absolutorium Zarządowi.
Rozdział V
Majątek i gospodarka finansowa
§ 23.
1. Majątek Towarzystwa składa się z:
a. składek członkowskich członków zwyczajnych,
b. świadczeń członków wspierających,
c. dotacji, darowizn, spadków i zapisów oraz środków pochodzących z ofiarności prywatnej,
d. wpływów z działalności statutowej,
e. dochodów z majątku Towarzystwa,
f. dochodów z działalności gospodarczej wykonywanej na podstawie odrębnych przepisów,
g. dotacji i kontraktów państwowych.
2. Wysokość składek członkowskich członków zwyczajnych ustalana jest przez Walne Zebranie.
3. Dochód uzyskany z działalności gospodarczej służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między członków Towarzystwa.
4. Do nabywania, zbywania i obciążania majątku w tym nieruchomości oraz dysponowania środkami Towarzystwa upoważniony jest Zarząd.
5. Do reprezentowania Towarzystwa oraz do zaciągania zobowiązań majątkowych upoważnionych jest dwóch członków Zarządu działających łącznie, w tym Prezes lub Wiceprezes.
Rozdział VI
Postanowienia końcowe
§ 24.
Zmiany Statutu jak i decyzja o rozwiązaniu Towarzystwa wymagają uchwały Walnego Zebrania członków powziętej większością 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy liczby członków zwyczajnych.
§ 25.
Uchwalając rozwiązanie Towarzystwa, Walne Zebranie powołuje Komisję Likwidacyjną a także wskazuje fundacje i Towarzystwa nienastawione na zysk o celach możliwie najbliższych celom, powstania Towarzystwa, na których rzecz przejdzie majątek Towarzystwa po zaspokojeniu jego zobowiązań.
§ 26
W sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem mają zastosowanie przepisy ustawy Prawo o stowarzyszeniach.